Makerspace-tila tukee oppimista mahdollistaen käsillä tekemisen
Hintan koulu on yksi Oulun alakouluista. Yhteistyössä Lekolarin kanssa kouluun on kehitetty Makerspace-tila, joka antaa oppilaille mahdollisuuden yhdistää perinteistä askartelua ja rakentelua ohjelmointiin ja robotiikkaan. Toiminta perustuu kokeilemiseen sekä käsillä tekemiseen. Käsillä tekemisen on huomattu tukevan muuta oppimista. Makerspace-tila on osaltaan auttamassa siinä, että jokainen oppilas löytää oman tapansa oppia.
Hintan koulussa on tällä hetkellä yhteensä noin 400 oppilasta. Koulun opetusmenetelmiä ja oppimisympäristöjä halutaan kehittää jatkuvasti niin, että ne palvelisivat sekä oppilaita että koulun henkilökuntaa mahdollisimman hyvin.
– Haluamme antaa oppilaille mahdollisimman hyvän kasvualustan elämään, kiteyttää luokanopettaja ja innovaatio-opettaja Pekka Pöyhtäri.
Tavoitteena fyysinen oppimisympäristö, joka tukee oppilaan oppimista
Makerspace-tila on osa Suomen kuuden suurimman kaupungin yhteistä 6Aika-hanketta. Hintan koulu on mukana Oulun osalta hankkeessa.
Koulussa yhdistetyn kirjasto- ja tietokonetilan yhteyteen kehitettiin kokonaan uusi tilakonsepti.
– Aikaisemmin oppimisympäristöt ovat olleet luokkahuoneita, joissa opettaja seisoo edessä ja opettaa sieltä oppilaita. Nykyään oppimisympäristöjä halutaan kehittää koko ajan avoimempaan muotoon. Sen takia lähdimme kehittämään oppimistoriamme siihen suuntaan, että se toimisi avoimena oppimisympäristönä, Pöyhtäri kertoo.
Makerspace-tila mahdollistaa käsillä tekemisen
Käsillä tekeminen on auttanut muuta oppimista hyvin paljon. Oppilas voi kehitellä esimerkiksi prototyyppejä tulevaisuuden tuotteisiin – omia ideoitaan ja innostustaan seuraten.
– Oppilaalle on erittäin tärkeää se, että hän löytää oman tapansa oppia. Joku tykkää opiskella yksinään, toinen ryhmässä. Makerspace-tila tukee sitä, että jokainen saa opiskella tyylillä, jonka kokee itsellensä sopivaksi. Makerspace tuo iloa sekä oppilaille että opettajille, Pöyhtäri hymyilee.
– Oppilaat haluavat oppia lisää – tutustua eri materiaaleihin, kehittää omia ideoitaan ja ajatuksiaan tuotteiksi, joista voi olla heille tai jollekulle muulle hyötyä tulevaisuudessa, Pöyhtäri painottaa.
Lekolar kuuntelee koulua tarkalla korvalla
Hintan koulun ja Lekolarin yhteistyö on jatkunut vielä virallisen hankkeen päättymisen jälkeenkin ja Makerspace-tilaa on viety yhdessä eteenpäin.
– Lekolar kuuntelee koulua hyvin tarkalla korvalla. He kysyvät, mitä me haluamme ja antavat sen perusteella oman ehdotuksensa siitä, miten tarve voitaisiin täyttää. Siinä he ovat todella hyviä, Pöyhtäri kiittelee.
– Merkittävimmät hyödyt yhteistyöstä Lekolarin kanssa ovat tulleet siitä, että me olemme voineet keskittyä omaan ydinosaamiseemme eli opettamiseen, kun Lekolar on keskittynyt omaan osaamiseensa eli oppimisympäristöjen kehittämiseen. Meidän ei siihen tarvitse puuttua. He ovat ammattilaisia. Kerromme vain mitä haluamme ja Lekolar toteuttaa sen meille, Pöyhtäri summaa.