STEAM -pedagogiikka koulussa ja varhaiskasvatuksessa
Kohtaamme jokapäiväisessä elämässämme digitaalisia laitteita, kuten tietokoneita ja yksinkertaisia robotteja. Yhteiskunta muuttuu, automatisoituu ja digitalisoituu, ja siksi meidän on kasvatettava digitaalista osaamistamme. Ohjelmoinnin perustaidot auttavat ymmärtämään, miten yhteiskunta toimii, ja tätä ymmärrystä tarvitaan tulevaisuudessa yhä useammissa työtehtävissä. Tämän takia tietotekniikan perusosaaminen on tärkeä osa opetusta.
STEAM on tiedettä, tekniikkaa, suunnittelua, taiteita ja matematiikkaa edustava koulutuskonsepti, joka edistää lasten osaamista poikkitieteellisessä ongelmanratkaisussa ja tarjoaa mahdollisuuden oppia ja tutkia itse tekemällä, syy-seuraussuhdetta havainnoimalla.
STEAM -pedagogiikassa tärkeää on yhdessä suunnitteleminen, kehittäminen ja oppiminen. Oppiminen tapahtuu sekä kokeilemalla itse että vuorovaikutuksessa sekä muiden lasten että opettajan kanssa. Lopputuloksena voi olla ohjelmointitehtävä, kirjoitelma, luovaa muotoilua tai vaikka fyysistä rakentelua. Menetelmän avulla pyritään luovaan ongelmanratkaisuun yhdessä ryhmän ja opettajan kanssa. STEAM -pedagogiikassa keskiössä on paitsi oppimistehtävän huolellinen suunnittelu ja toteutus myös lopputuloksen pohtiminen, arvioiminen ja jakaminen.