Liikunta ja ulkoilu vaikuttavat oppimistuloksiin positiivisesti. Tämä on todettu myös Ruotsissa sijaitsevassa yli 200 oppilaan alakoulu Elmeskolanissa, joka vei oppimisen ulos ja rauhoitti sisätiloja lisäämällä rauhalliseen työskentelyyn sopivia ratkaisuja.
Koulun piha on nyt valjastettu aktiivisesti välituntien lisäksi myös virkistäviä ulkoiluhetkiä ja opetusta varten. Opetuksen tauotus tehostaa oppimista ja ulkotiloissa teorian yhdistäminen käytäntöön tukee oppimista. Kun oppilaat ovat pirteämpinä, konflikteja syntyy vähemmän ja yhteisöllisyys vahvistuu.
Elmeskolan on Älmhultin keskustassa sijaitseva kahden rinnakkaisluokan alakoulu. Koulu sai uudet tilat vuonna 2017, ja nykyään sinne mahtuu 250 oppilasta. Viime vuosina koulu on läpikäynyt perusteellisen muutoksen, jonka tulokset ovat olleet erinomaisia. Koulu koettiin aikaisemmin rauhattomaksi ja äänekkääksi. Sen muutosta ohjasi rehtori Eva-Lena Brafieldin selkeä visio yksilöllisestä, kunkin oppilaan tarpeisiin sopivasta opetuksesta, jossa avainsanoja ovat yhteisöllisyys ja osallisuus. Työn hedelmät näkyvät nyt viihtyvyyden lisääntymisenä ja parempina oppimistuloksina. Emma Persson on Elmeskolanissa työskentelevä luokkaohjaaja ja oppimisen arvioinnista vastaava kehittäjä. Emma oli mukana käynnistämässä ulkopäiväkotitoimintaa Älmhultissa, ja tämä kokemus on tehnyt hänestä pedagogisesti suunniteltujen ulkoympäristöjen puolestapuhujan. Näin hän kertoo:
”Panostamme Elmeskolanissa Elme-malliksi kutsumaamme pedagogiseen työskentelytapaan, jossa jokainen oppilas tekee eriytettyjä tehtäviään omassa, sermeillä erotetussa, työpisteessään. Käytännössä se tarkoittaa, että oppitunnin alussa asiat käydään läpi yhdessä, ja sen jälkeen lapset työskentelevät yksilöllisesti”, sanoo Emma. ”Tämä on merkittävästi parantanut oppilaiden opiskelurauhaa ja turvallisuudentunnetta. Sanoisin, että koulumme todella haluaa ja uskaltaa kokeilla uusia polkuja oppimiseen, mikä on aivan mahtavaa!”
Emma jatkaa kertomalla, että myös ulkoympäristö on saanut tärkeän roolin opetuksessa ja muutoksessa. ”Etuja on todella paljon − oppilaat pysyvät pirteämpinä, konflikteja syntyy vähemmän ja yhteisöllisyys vahvistuu”, hän kertoo. Myös pedagogiset edut ovat moninaisia. Esimerkiksi opetuksessa voi luontevasti yhdistää teoriaa ja käytäntöä sekä soveltaa erilaisia opetustyylejä. Kun oppilaat pääsevät käyttämään työskentelyssä kaikkia aistejaan, he oppivat paremmin ja omaksuvat uusia asioita helpommin. ”Kun oppilaat saavat olla itse vuorovaikutuksessa materiaalien kanssa, esimerkiksi viiden kävyn ja luvun viisi yhteys käy heille selvemmäksi. Samalla tavoin tuntemus painavasta kivestä helpottaa painojen ja tilavuuksien opettamista”, sanoo Emma.
Elmeskolanin koulun piha on uudistettu ja tilava. Sen muoto on myös mietitty siten, ettei mikään kulma jää katveeseen, vaan välituntivalvoja näkee joka paikasta kaikkialle pihalla. Emma kertoo, että opettajat tauottavat opetusta ahkerasti myös muulloin kuin välitunneilla, ja silloin mennään mielellään ulos. ”Meillä on todella hyvä ulkokäyttöön tarkoitettujen varusteiden vaunu, joka kulkee kätevästi ulos ja sisään. Vaunussa on aina noppia, palloja ja hyppynaruja, joilla on helppoa aktivoida oppilaita koulun pihalla”, hän sanoo. Emma kertoo myös, että koulussa käytetään erilaisia välineitä, joilla voidaan parhaiten kannustaa aktiivisuuteen välitunneilla, kuten hulavanteita, jalkapalloja, kartioita, sählymailoja, polkupyöriä, tehtäväkortteja ja hyppykeppejä. Lisäksi välituntivalvojilla on tapana soittaa oppilaille musiikkia, mistä kaikki pitävät kovasti.