Virhe

Hups, jotain meni vikaan. Kokeile hetken kuluttua uudelleen.

Vahvista

Haluatko varmasti poistaa korin{0}?
Tilauksen arvo on alle 50,00 €. Yleisten toimitusehtojemme mukaisesti emme toimita alle 50,00 € tilauksia. Valitsemalla EI palaat lisäämään tuotteita ostoskoriin. Lekolarin yleiset toimitusehdot eivät tyypillisesti koske sopimusasiakkaitamme. Toivomme myös sopimusasiakkaidemme huomioivan pienten toimitusten merkittävän ympäristövaikutuksen.

Haluatko vahvistaa tilauksen?

Verkkokauppamme vuosihankintaosio toimii jälleen normaalisti.

Pihkainmäen koulu

Pihkainmäen Liikkuva koulu

25 km länteen mualiman navalta eli Kuopion torilta löytyy hyvin aktiivinen ja valtakunnallisesti palkittu Liikkuva koulu. Pihkainmäen koulun 117 oppilasta opettajineen ovat osoittaneet erinomaisen aktiivisuutensa ja kekseliäisyytensä toiminnallisen oppimisen sekä mahdollisimman liikkuvan koulupäivän osalta. Heillä on oppilaiden pyörittämää välinelainaamoa ja välkkäritoimintaa, innovatiivisia ratkaisuja oppitunneille ja onpa koulujen käytäville laitettu vähän korkeammalle Heitä yläfemma -lappusiakin, jotka innostavat spontaaniin hypähdykseen kesken kävelyn. Luokkien oviaukkoihin laitetut leuanvetotangot ovat takuuvarma hitti kiipeilyintoisten lasten kanssa.

 

Pihkainmäen koulun esimerkillinen liikkuminen alkoi jopa hieman yllättäen, kertoo koulun rehtori Sami Varis:

”Halusimme vain saada lapset liikkumaan ja tekemään jotain kivaa, ja sitten homma lähti elämään aika huikeasti. Kukaan ei suunnitellut, että näin kävisi. Koko koulun henki on liikkumista tukeva, eihän se tietenkään kaikkia saa liikkumaan, mutta suurimman osan kuitenkin. Kaikkien pitää olla mukana ja haluta tehdä yhdessä. Itselläni oli aluksi vähän epäilyksiä, että jaksetaanko kaikki askareet hoitaa, koska perustyö on kuitenkin tärkeintä. Lopulta oli mahtavaa huomata, että kaikki sujui kuin itsestään, muutokset uivat arkeen ja mikä parasta, alkoivat elää arjessa. Meillä opettajatkin ovat saaneet lisää virtaa tekemiseen toiminnallisen opetuksen, taukojumppien, lankkuhaasteiden ja erilaisten viikkokisojen piristäessä arkityötä.”

Liikunnallisen koulun kehittäminen ei aina vaadi suuria varoja. Luokanpettaja Satu Honkanen keksii tavallisille kouluista löytyville välineille uusia käyttötapoja:

”Meillä painopiste on kehittää toiminnallisuutta tunneilla. Ideoita saadaan erilaisista koulutuksista ja seminaareista. Verkostoituminen on iso juttu. Toimimme Riikan kanssa Liikkuva koulu -mentoreina Kuopion alueella ja saamme sieltä ideoita myös omalle koululle. Lekolarilla on paljon tuotteita, joita voi käyttää todella monipuolisesti, vain mielikuvitus on rajana. Kaikki nämä hernepussit numeroilla ja kirjaimilla ovat mahtavia, niiden avulla voi liikuntatuntien lisäksi harjoitella aakkostamista, matikan kertotauluja jne. Nopille löytyy ihan niin paljon käyttötarkoituksia kuin jaksaa vain keksiä. Kaikenlaiset nopat kiehtovat, sillä niillä saa pelillisyyttä ja leikillisyyttä. Matikan toiminnalliseen oppimiseen nopat ovat mitä oivallisin väline; isot ja pienet nopat, taskuilla ja tarroilla, kaikenmoiset. Katuliidut ovat myös ihan huippuja, ne käyvät moneen. Tehdään ruudukko pihalle ja hypitään kertolaskuja, yhteenlaskuja jne.”  Lue lisää aktiivisesta matematiikasta täältä.

 

Jokapäiväinen liikunnallisuus on kiinni koulupäivän käytännön järjestelyistä. Toki joskus niitä järjestelyitä pitää tehdä vähän enemmän, kuten Pihkainmäen koulun luokanopettaja Riikka Pisto kertoo:

”Aikaisemmin lapsia varoiteltiin välitunneilla ja ”rajut leikit” kiellettiin. Nykyään pyrimme siihen, että lapsi saa kokeilla monipuolisesti ja rohkeasti liikkumista koulupäivän aikana. Liikuntataidot ja oman kehon tuntemus kehittyy ja vahinkoja sattuu vähemmän. Turvallisuus on ykkösjuttu, mutta lapsille pitää uskaltaa antaa vapaus tehdä ja kokeilla.

Liikkuva koulu ei ole vain liikuntaa, meillä toiminnallisuuteen kuuluu myös musiikki ja tulevaisuudessa toivottavasti enemmän myös kädentaidot. Koulupäivän rakennetta muokkasimme siten, että meillä on joka päivä kaksi pitkää toiminnallista välituntia. Oppilaat ehtivät paremmin pelata ja leikkiä, kun on pidemmät välkät. Välillä liikkuvat ihan hiki päässä ja jaksavat sitten oppitunnilla keskittyä paremmin, kun on liiat höyryt päästelty ulkona.”