Robotiikan avulla suomen kielen ja ohjelmoinnin pariin
Pieni ja kodikas korttelipäiväkoti Saturnuksessa Riihimäellä toimii kolme lapsiryhmää joita ohjaa joukko innokaita ja sydämellisiä aikuisia. Päiväkodissa hyödynnetään arjessa hienolla tavalla ohjelmallista ajattelua ja tuodaan robotiikka ja ohjelmointi osaksi päiväkodin arkea.
Aamupiiri alkaa ja lapsijoukko keskittyy seuraamaan, mitä lastentarhanopettaja Rea Vähämäen piirustustaululle hahmottuu. Robotti!
Nämä kolme-viisivuotiaat tietävät, mitä hauskaa se tarkoittaa. Aamupiirissä seuraa iloinen robolaulu, mukaansa tempaava robotanssi sekä kaverin ohjelmointia.
Yksi kerrallaan lapset saavat eläytyä robotin rooliin ja kaveri taas keskittyy ohjelmoimaan liikkeitä eteen, sivulle ja käänny komennoin. Kaikki tämä itse askarrelluilla pahvirooliasulla ja kaukosäätimellä. Piirin jälkeen siirrytään seuraavaan huoneeseen hyppien ja pyörien, seuraamalla maahan asetettuja merkkejä. Tätä on toiminnallinen ohjelmoinnin opettelu!
Monilukutaito ja tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen ovat osa varhaiskasvatussuunnitelmaa. Usein ohjelmointi ja robotiikka koetaan irralliseksi, muusta toiminnasta erilliseksi ohjelmanumeroksi. Saturnuksessa robotiikka ja ohjelmallisen ajattelun hyödyntäminen on rakennettu sisään toimintaan.
Saturnuksen lapsista yli 50 % puhuu muuta kieltä kuin suomea äidinkielenään. Saturnuksessa roboja ja ohjelmallista ajattelua hyödynnetään myös suomen kielen oppimiseen. Motivaatio käyttää kieltä on hurja, kun halutaan ohjelmoida kaveri hyppimään eteenpäin tai ohjata söpö robotti oikeaan kohteeseen.
Pienryhmä lapsia kokoontuu lattialle syksyisen kuvalaudan ympärille. Tehtävänä on antaa hauskalle leppäkertun näköiselle Blue-Botille komentoja, joilla se löytää laudalta esimerkiksi sateenvarjon. Kaikkia naurattaa kun robotti lähtee surisemaan kohti kohdetta. Samalla lapset oppivat uusia sanoja huomaamattaan. Eräskin ummikkona ryhmään tullut lapsi jännittää silminnähden ryhmään liittymistä. Yhdessä ohjelmointi saa tälläkin lapsella silmät kirkkaiksi. Kaikki pääsevät vuorollaan ohjelmoimaan, kaikki osaavat ja kaikkia naurattaa.
Lapset testaavat palapelipohjaista KUBO-robottia, joka seuraa ennalta annettuja ohjeita. Lekolarin kehityspäällikö Mikko Kyrö mukana toiminnassa.
Saturnuksessa osataan tuoda monilukutaito lähelle lapsia tavoilla, jotka auttavat lapsia kasvussa ja kehityksessä ja tuovat rakennetta koko päiväkodin toimintaan. Päiväkodin ilmapiiri on kiireetön ja selkeä, aikataulut on luotu lasten ehdoilla ja päiväkodissa on selvästi hyvä olla. Lastentarhanopettaja Rea Vähämäen oivallus kertoo paljon: ”Arkielämässähän lapsi ohjelmoi itseään toimimaan”.
Riihimäen kaupunki on halunnut robotiikan ja ohjelmoinnin koko kaupungin teemaksi. Lekolarin robotteja on tilattu Saturnukseen puoli vuotta aikaisemmin, ja nyt ne ovat jo saumaton osa päiväkodin toimintaa. Näitä taitoja tullaan tulevaisuudessa tarvitsemaan yhä varhaisemmassa vaiheessa.